Senioren

Senioren

Aikido voor 55 plus

Je bent 55 plusser en je werkt. Je wil al een tijd heel graag beginnen met sporten maar je weet niet hoe of wat geschikt is voor je leeftijd. Ons programma bied je een goede en complete training voor je lichaam en geest.

Als je ouder wordt ga je minder bewegen. Soepel bewegen wordt ook minder vanzelfsprekend. Vaak heeft dat minder met slijtage en ouderdom te maken dan we denken. Na zoveel jaren 8 a 9 uur per dag in een positie werken, een onjuiste houding en spanningen in ons lichaam hebben grotere invloed op hoe we kunnen bewegen. Soepel, met minder moeite bewegen geeft je meer plezier in het leven.

Aikido is niet alleen fysiek bezig zijn. Lichaam en geest krijgen beide aandacht tijdens de lessen. De oefeningen worden in het begin van de les eerst zelfstandig en daarna samen met een partner gedaan. Afstemmen op en respectvol omgaan met de ander is een belangrijk aspect van de aikido-oefeningen. De oefeningen hebben een brede opvatting en zijn allemaal verbonden met ademhaling en bewust bewegen. De oefeningen verbinden lichaam en geest , zijn meditatief en tevens intensief, waarbij flink kan worden bewogen.

Aikido voor senioren is een aangepaste vorm van aikido met respect voor wat fysiek wel en wat niet meer kan en is ook afgestemd op wat de cursisten helpt in het dagelijkse leven. Je wordt in staat gesteld om in je eigen tempo en vermogen een aantal belangrijke vaardigheden aan te leren en te ontwikkelen. Middels energieoefeningen (ki-oefeningen), evenwicht en balansoefeningen , contact, stevig staan, ontspanningsoefeningen en meditatie, oefeningen voor lenigheid en weerbaarheid. Hierdoor zul je beter en langer goed en gezond functioneren. Je kunt daarbij denken aan: het ontwikkelen van een natuurlijk en gezond lichaam, het vergroten van innerlijke rust, stabiliteit en zelfvertrouwen. Een betere waarneming van de omgeving en alertheid en reactiesnelheid. Het verbeteren van soeplesse tijdens het bewegen, beter gebruik van ademhaling.
Geef je lichaam een kans en je wordt heel snel beloont. Je begint in een minder snelle groep en na een periode van zes maanden kan je je aansluiten bij de regelmatige trainingen.

Een betere waarneming, reactiesnelheid en soepelheid van bewegen, beter gevoel en omgeving ervaren ademhaling, energieoefeningen (ki-oefeningen), evenwicht en balansoefeningen , contact, stevig staan, alert worden vallen en opstaan, ontspanningsoefeningen en meditatie, lenigheid oefeningen en weerbaarheid. Als oudere wordt je in staat te gesteld om in je eigen tempo en vermogen een aantal belangrijke vaardigheden aan te leren en te ontwikkelen. Hierdoor zul je beter en langer goed en gezond functioneren.

1 comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *