aikidoka

Aikido voor 55 plus

Als je ouder wordt ga je minder bewegen. Soepel bewegen wordt ook minder vanzelfsprekend. Vaak heeft dat minder met slijtage en ouderdom te maken dan we denken. Na zoveel jaren 8 a 9 uur per dag in een positie werken, een onjuiste houding en spanningen in ons lichaam hebben grotere invloed op hoe we kunnen bewegen. Soepel, met minder moeite bewegen geeft je meer plezier in het leven.

Aikido is niet alleen fysiek bezig zijn. Lichaam en geest krijgen beide aandacht tijdens de lessen. De oefeningen worden in het begin van de les alleen, maar daarna samen met een partner gedaan. Afstemmen op en respectvol omgaan met de ander is een belangrijk aspect van de aikido-oefeningen. De oefeningen hebben een brede opvatting en zijn allemaal verbonden met ademhaling en bewust bewegen. De oefeningen verbinden lichaam en geest , zijn meditatief en tevens waarbij flink kan worden bewogen.

Aikido voor senioren is een aangepaste vorm van aikido met respect voor wat fysiek wel en wat niet meer kan en is ook afgestemd op wat de cursisten helpt in het dagelijkse leven. Je kunt daarbij denken aan: Het ontwikkelen van een natuurlijk en gezond lichaam. Vergroten van innerlijke rust, stabiliteit en zelfvertrouwen.
aikimonk
Een betere waarneming, reactiesnelheid en soepelheid van bewegen, beter gevoel en omgeving ervaren ademhaling, energieoefeningen (ki-oefeningen), evenwicht en balansoefeningen , contact, stevig staan, alert worden vallen en opstaan, ontspanningsoefeningen en meditatie, lenigheid oefeningen en weerbaarheid. Als oudere wordt je in staat te gesteld om in je eigen tempo en vermogen een aantal belangrijke vaardigheden aan te leren en te ontwikkelen. Hierdoor zul je beter en langer goed en gezond functioneren.

Je bent 55 of ouder en je werkt. Je wil al een tijd heel graag beginnen met sporten maar je weet niet hoe of wat geschikt is voor je leeftijd. Ons programma bied je een complete mogelijkheid: ademhaling, evenwicht, contact, stevig in je schoenen staan, alert, soepel, fysiek en mentaal in balans en veel meer dan dat. Geef je lichaam een kans en je wordt heel snel beloont. Je begint in een minder snelle groep en na een periode van zes maanden kan je je aansluiten bij de regelmatige trainingen.

aikidoka